کد خبر : 34320
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۱۴

ضعف شدید دیپلماسی متوازن و هوشمندانه در استان

ضعف شدید دیپلماسی متوازن و هوشمندانه در استان

دولت سیزدهم در راستای تقویت ارتباطات با همسایگان و نیز متنوّع سازی آن با تکیه بر ظرفیت های موجود در استان های مرزی، فضای تحرّک مناسبی را برای مسئولین استانی جهت توسعه روابط دیپلماتیک ایجاد کرده است. در این فضا، انتظار می رود مسئولین استان بر اساس پتانسیل های مغفول مانده خود اقدام به طراحی دستورکارهای بهینه و عملیاتی کنند و فرصت های جدید همکاری های دوجانبه و مشترک را با ممالک همسایه تعریف نمایند.

آذربایجان شرقی؛ از جمله استان هایی است که در دولت سیزدهم، فضای مناسبی را برای ارتقای دیپلماسی عمومی و اقتصادی خود دارد. این استان علاوه بر این که در حوزه های مختلف اقتصادی دارای ظرفیت های بالقوه و بالفعل زیادی است همچنین به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه و راهبردی اش می تواند با کشورهای ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و حتی روسیه بنای همکاری های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و علمی را با تکیه بر ظرفیت های متقابل طراحی و اجرا نماید.
اما متاسفانه به نظر می رسد، در طول یکسال اخیر، مسئولین استان نه تنها استراتژی مناسبی برای پیگیری دیپلماسی اقتصادی و عمومی تدوین نکرده اند بلکه اقدامات انجام یافته هم خالی از اصول توازن، هوشمندی و عزتمندانه است. همچنین این اقدامات گاها قرابتی با روح کلی سیاست کلان ایران در محیط منطقه ای ندارد.
به صورت مثال سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در حوزه قفقاز جنوبی، مخصوصا بعد از جنگ دوم قره باغ، فعال سازی حداکثری پتانسیل های موجود و مغفول جهت ارتقای نقش و جایگاه کشور در شرایط جدید منطقه ای و تامین منافع راهبردی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. اما اقدامات استان آذربایجان شرقی به عنوان قوی ترین استان شمالغرب کشور، برای ایفای نقش در شرایط جدید، ناامید کننده و حاکی از عدم شناخت چارچوب ها و الزامات دیپلماسی هوشمندانه و متوازن می باشد.
به طور مثال در زمانی که برخی دولت ها نظیر ترکیه و روسیه حداکثر تلاش خود را برای متشنّج کردن فضای همکاری ایران و آذربایجان به کار بسته اند و دولت آذربایجان هم بی میل نیست فضای محدود همکاری با ایران را مدیریت نماید هیات اقتصادی آذربایجان شرقی بدون توجه به اولویت های اصلی سیاست خارجی و نیز اصول دیپلماتیک، در زمانی که مرز مشترک استان با ارمنستان به دلیل برخی اقدامات سوال برانگیز طرف روس (اضافه کردن گیت بازرسی کامیون های باری به بهانه مبارزه با مواد مخدر) دچار مشکل ترانزیتی می شود، بدون داشتن دستورکار معیّن، به ایروان سفر می کنند. متاسفانه سفیر ایران در ارمنستان هم بر خلاف وظایف ذاتی و هوشمندی دیپلماتیک اقداماتی در راستای مدیریت فضای اعتراضی به این موضوع نیز انجام نمی دهد و سفر هیات اقتصادی استان آذربایجان شرقی به ریاست استاندار، صرفا جهت پر کردن رزومه کاری آقای سفیر و بدون داشتن دستاوردی مشخص و تعریف شده ای، با انتشار برخی مواضعات کلی رسانه ای و گزارشات پر طمطراق به پایان می رسد.
حال لازم می نماید، توجه داشته باشیم، برند و عنوان ” تبریز” مرکز استان آذربایجان شرقی از معتبرترین و محبوب ترین عنوان های قفقاز جنوبی است. کسانی که به نام تبریز پا بر آنطرف رود ارس می گذارند باید بدانند وظیفه سنگینی برای حفظ ارزش و جایگاه این عنوان دارند. هیاتی که از تبریز به شهری در حوزه قفقاز می رود باید با رعایت تمامی جوانب امر از جمله اصل پرستیژ باشد چون کسب و ارتقای پرستیژ و اعتبار یکی از مهم ترین اهداف کشور ها در صحنه مراودات بین المللی است. بنابراین مسئولین استان ضرورت دارد با درک صحیح از فضای جدید فراهم شده از سوی دولت برای توسعه دیپلماسی عمومی و اقتصادی استانها؛  اقدامات دیپلماتیک شان در حوزه بین الملل بر اساس یک برنامه مدوّن، متوازن، هوشمندانه و عزتمندانه باشد.
انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 − پنج =