کد خبر : 30380
تاریخ انتشار : جمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶

نوسازی سلامت جسمی و فکری با خواب

نوسازی سلامت جسمی و فکری با خواب

سمینار یکروزه اختلالات خواب در روز پنج شنبه مورخه هفت بهمن از ساعت ۱۱ تا ۱۴ در محل بیمارستان ولیعصر تبریز برگزار گردید.

پرفسور امیر شرفخانه فوق تخصص ریه و اختلالات خواب علی رغم موضوعات تخصصی سیمنار برای پزشکان حاضر در مورد بهداشت خواب اظهار داشت :خواب فقط یک جدا کننده ما از زندگی روزانه نیست، بلکه فعالیتی بسیار مهم و پراهمیت است که هر روز به نوسازی سلامت جسمی و فکری فرد می‌پردازد.
شرفخانه میهمان ویژه این سمینار ادامه می دهد :  جهت درمان بیمارانی که از مشکل اختلالات خواب رنج می‌برند اولین قدم، توجه به مسئله بهداشت خواب می‌باشد. اختلالات خواب، آپنه‌های مختل کننده خواب و بی‌خوابی‌های ناشی از عوارض جانبی برخی داروها، اختلالات خواب منتج شده از برخی بیماریها (مانند تنگی نفس، تیروئید و مشکلات قلبی)، مشکلات عصبی (مانند صرع، سکته مغزی یا پارکینسون)، مشکلات روحی (مانند استرس و افسردگی) را شامل می‌شود.

وی ادامه داد : دومین گروه موضوعات اختلالات خواب مسائل تنفسی در هنگام خواب به صورت احساس خفگی ، بیدار شدن ناگهانی با ضربان بالای قلب و خوابی که بعد از ساعت ها باز هم خستگی بدن رفع نشده و یا خشکی دهان و سردرد صبحگاهی ، پرخاشگری روزانه ، چرت زدن در سرکار و کلاس درس ، ناتوانایی جنسی در مردان ، فشار خون بالا ، دیابت ، تشدید نارسایی قلبی از عوامل خواب نادرست است.
چای خوردن زیاد در مواقع عصر به بعد باعث ایجاد اختلال در خواب همراه میشود.

دکتر سوادی اسکویی یکی از سخنران های سیمنار در مورد مشکلات تخصص نوپای فلوشیپ طب خواب می گوید : اختلالات خواب سرمنشا خیلی از بیمارهای جسمانی است ولی متاسفانه هیچ یک از بیمه های پایه من جمله تامین اجتماعی هزینه های این تخصص را پوشش نمی دهند زیرا نگاه تزئینی بودن و هزینه های اضافی به طب خواب وجود دارد و از طرفی هزینه های درمانی این نوع از بیماری های زیاد است و بیمارستان های دولتی نیز مراکزی برای طب خواب ندارند.
اکثر تصادفات رانندگی منشا مشکلات خواب دارد و بیمه بایستی این درمان را تحت پوشش قرار دهند زیرا این اقدام باعث کاهش هزینه های درمان دیگر بیماری ها خواهد بود.
دکتر انصارین دیگر سخنران سمینار اختلالات خواب می گوید: باتوجه به افزایش ابتلا به سویه امیکرون و ورود کشور به موج ششم کرونا باید توجه زیادی به موضوع پر اهمیت “خواب کافی و با کیفیت ” بکنیم زیرا وجود اختلالات خواب و کم بودن خواب باعث کاهش سیستم ایمنی بدن می شود.
خلیل انصارین فوق تخصص ریه درمورد آمار جهانی مشکلات خواب اظهار داشت: از نظر آماری چهار درصد آقایان و دو درصد بانوان در جهان مشکلات خواب دارند.
محمد میرزا آقازاده فوق متخصص ریه در تشریح اهمیت خواب درست می گوید: یک سوم عمر انسان ها در خواب سپری می‌شود و  برخلاف باور عمومی خواب هدر دادن زمان نیست و برای داشتن بهداشت روانی و جسمی سالم  بایستی اهیمت ویژه ای به خواب  قائل شویم. زیرا خواب شبانه  از نظر کمیت و کیفیت اگر مناسب نباشد  سرمنشا مشکلات زیادی من جمله مختل کردن عملکرد مغز خواهد بود.
دبیر اجرائی این سمینار ادامه می دهد: در فرایند خواب  اتفاقات مهمی از جمله  قدرت پاکسازی انجام می گیرد و آموزش ها و مهارت های که در طول روز یاد گرفته می شود برای حک در حافظه نیاز به خواب کافی شبانه دارد .
متخصص فلوشیپ طب خواب ادامه می دهد ؛ مرحله REM  یا خواب عمیق که در مراحل پایانی شب اتفاق می افتد و در کاهش افسردگی و استرس بشدت نیاز است. طبق تحقیقات پزشکی سبک نادرست زندگی و بیداری شبانه تا دیروین باعث کاهش سیستم ایمنی بدن میشود و این بی خوابی تاثیر عمیقی در افزایش مرگ و میر کرونایی در دوسال اخیر داشت. توجه به بهداشت خواب یکی از ضروریات سبک زندگی سالم است.

این سمینار بامشارکت و حمایت شرکت بنیان طب جراح که در فروش دستگاه های کمک تنفسی ریه و دستگاه های اکسیژن ساز فعال است، برگزار گردید.

امتیازدهی post

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × 5 =