کد خبر : 34096
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۹

تنها راه نجات دریاچه ارومیه داشتن نگاه اکوسیستمی است

تنها راه نجات دریاچه ارومیه داشتن نگاه اکوسیستمی است

اولین جلسه شورای سیاست گذاری رویداد فناورانه نجات دریاچه ارومیه در دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش آناج، نصراله زاده، رئیس دانشگاه تبریز در این جلسه با تاکید بر لزوم نگاه علمی دقیق به مساله نجات دریاچه ارومیه گفت: تنها راه نجات دریاچه ارومیه، داشتن نگرش اکوسیستمی است. وی افزود: همه‌ی ما شاهد هستیم که در طول سال‌های اخیر جلسات و سخنرانی‌های زیادی در خصوص دریاچه‌ی ارومیه برگزار و اعتباراتی نیز اختصاص داده شده است اما آنچه که اکنون مشاهده می‌کنیم، نیاز به توضیح ندارد و همه چیز مشخص است.

وی ادامه داد: در طول این سال‌ها بارها گفتیم که باید برای حل مشکلات دریاچه‌ی ارومیه، اعتقاد قلبی داشته باشیم چرا که این موضوع تاثیر مستقیم بر روی زندگی مردم می‌گذارد و در عین حال بارها تذکر دادیم که سپردن بحث دریاچه به یک دانشگاه با کیلومترها فاصله از این منطقه دردی را دوا نمی‌کند درحالی‌که دریاچه‌ی ارومیه باید به‌وسیله‌ی متخصصین بومی نجات یابد؛ ولی هیچکدام از این تذکرات ما مورد توجه قرار نگرفت.

رئیس دانشگاه تبریز همچنین تاکید کرد: اکنون همه‌ی ما باید با تمام وجود به فکر حل این بحران باشیم و باید به‌صورت سیستماتیک کار کنیم و ما در دانشگاه تبریز و تمامی دانشگاه‌های استان آمادگی خود را اعلام می‌کنیم که هرکاری از دستمان بر بیاید انجام دهیم.

وی با بیان اینکه علی‌رغم همه‌ی اقدامات انجام شده، اکنون شاهد وضعیت فعلی دریاچه‌ی ارومیه هستیم، افزود: دریاچه‌ی ارومیه زخم خورده است و باید برای حل این مشکل از شرکت‌های دانش بنیان و ایده‌های فناوران حمایت کنیم.

دکتر نصراله زاده در خاتمه با انتقاد از کسانی که بحث دریاچه ارومیه را به یک موضوع سیاسی تبدیل کرده‌اند، یادآور شد: آن عده‌ای که موضوع دریاچه ارومیه را سیاسی می‌کنند، درواقع قصد خیانت به مردم را دارند چراکه دریاچه ارومیه با زندگی و حیات مردم رابطه‌ی مستقیم دارد و ما باید به فکر حل این مشکل از طریق نطریه‌های علمی باشیم.

 

حمایت استانداری از طرح‌های واقع گرایانه و عملیاتی شرکت‌های دانش بنیان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی نیز طی سخنانی در این جلسه اظهار کرد: بخشی از مشکلات دریاچه‌ی ارومیه مربوط به تغییرات شرایط اقلیمی است اما بخش اعظمی از مشکلات در اثر مدیریت‌های ناصحیح در طول ۴۰ سال اخیر به‌وجود آمده است.

دکتر تراب محمدی ادامه داد: در طول این سال‌ها بیش از ۹۰ هزار حلقه چاه در اطراف دریاچه ارومیه ایجاد شده که تنها ۲۵ هزار حلقه بعد از سال ۱۳۹۲ و تشکیل ستاد احیا ایجاد شده است؛ لذا بخش اعظمی از مشکلات را خودمان به وجود آورده ایم.

وی با اشاره به ایجاد سد در اطراف دریاچه ارومیه نیز گفت: سدها اکثرا به منظور تامین آب شرب، کشاورزی و صنعتی ایجاد شده ولی برخلاف آنچه که مطرح می‌شود، ایجاد سد تاثیر آنچنانی در خشک شدن دریاچه نداشته است و متاسفانه علاوه بر حفر چاه، ما در طول سالیان اخیر شاهد ایجاد نهرهایی در کنار دریاچه هستیم که همه‌ی این عوامل در به‌وجود آمدن وضعیت فعلی تاثیرگذار بوده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ما قصد متهم کردن فرد یا نهادی را نداریم چراکه دولت سیزدهم دولت قانون مدار و اخلاق ما در است؛ اما متاسفانه گاهی مسائلی مطرح می‌شود که گویا دولت سیزدهم مقصر وضعیت فعلی دریاچه ارومیه است؛ درحالیکه همه ما می‌دانیم در دولت قبل ۵ هزار میلیارد تومان برای حل مشکلات دریاچه ارومیه هزینه شد اما سوال اینجاست که در عمل چقدر از این میزان به خود دریاچه اختصاص یافت؟

وی در خصوص حقابه‌ی استان‌های پیرامون دریاچه‌ی ارومیه نیز گفت: آذربایجان شرقی تنها استانی است که حقابه‌ی خود را به‌صورت کامل داده است ولی متاسفانه علی‌رغم اینکه سدهای سایر استان‌ها سرریز شده، همچنان از دادن حقابه‌ خودداری می‌کنند که ما از نمایندگان مچلس انتظار داریم این موضوع را پیگیری کنند.

وی خطاب به اساتید حاضر در جلسه گفت: با توجه با اینکه بحث دریاچه‌ی ارومیه به بهانه‌ای برای معاندین نظام تبدیل شده است، از اساتید دانشگاهی، دانشمندان و متخصصین این حوزه می‌خواهیم واقعیت‌ها را به‌صورت علمی اطلاع رسانی کرده و در اختیار مردم قرار دهند تا دشمنان نتوانند ار این موضوع سو استفاده کنند و مردم بدانند که ما هیچ موضوع پنهانی از آن‌ها نداریم.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ریزگردها نیز اشاره‌ای کرده و افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان باید علاوه بر بحث احیا، بر موضوع ریزگردها نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند که خوشبختانه اقداماتی به‌صورت پایلوت در سایت اتمی بناب انجام شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی در خاتمه با تاکید بر حمایت استانداری از دانشگاه‌ها، شرکت‌‌های دانش بنیان و ایده‌های فناورانه‌ی متخصصین، خاطرنشان کرد: ما منتظر ارائه‌ی طرح‌های واقع گرایانه و عملیاتی از سوی شرکت‌های دانش بنیان هستیم و اعلام می‌کنیم که به‌لحاظ مالی هیچ مشکلی وجود ندارد و خوشبختانه معاون اول رئیس جمهوری در سطح ملی و استاندار محترم نیز در استان توجه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش بنیان دارند.

 

 

 

بارگذاری بیش از ظرفیت در کشاورزی اطراف دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز گفت: علاوه بر شرایط اقلیمی از جمله تبخیر، گرمایش هوا و کاهش ۸۰ درصدی روان آب‌ها، بحث بارگذاری بیش از ظرفیت در اطراف دریاچه ارومیه تاثیر زیادی در به وحود آمدن وضعیت فعلی دارد و برداشت‌ها باید متناسب با ظرفیت باشد.

مهندس یوسف غفارزاده ادامه داد: حدود ۷۵ هزار چاه غیر مجاز در آذربایجان غربی و ۱۵ هزار چاه غیرمجاز در آذربایجان شرقی وجود دارد که ۷ هزار چاه در آذربایجان شرقی و ۳ هزار چاه در آذربایجان غربی پر شده است اما راهکار اصلی مهندسی معکوس و بازگشت به وضعیت متعادل است و همه‌ی مسایل باید در کنار یکدیگر دیده شود چراکه بسیاری از مردم هنگام پرکردن چاه‌ها متضرر می‌شوند.

وی با تاکید بر ضرورت وقوع انقلاب در بحث کشاورزی در اطراف دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: رهاسازی سدها شامل مصارف و منابع تعریف شده است و سرجمع هر ساله میزان ۶۰۰ میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده است که مشکل اصلی زمانی به وجود می‌آید که این میزان کاهش یابد و در این مواقع بحث تقسیم آب برای شرب، کشاورزی، صنعت و دریاچه مطرح می‌شود که ما در طول این سال‌ها حتی بیشتر از سهم‌مان را نیز رهاسازی کرده‌ایم اما متاسفانه فکری برای جبران این میزان نکرده‌ایم.

برگزاری رویداد ملی فناورانه نجات دریاچه ارومیه

براساس این گزارش، دکتر جلال شیری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در ابتدای این نشست ضمن تشریح ابعاد مختلف رویداد ملی فناورانه نجات دریاچه ارومیه که در آبان ماه سالجاری در دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد؛ گزارشی از روند اجرایی این رویداد را به اعضای شورای سیاستگذاری ارایه نمود.

 

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

8 + نه =