کد خبر : 32244
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱

نارضایتی شرکت های فناور از نحوه ارزیابی محصولات دانش بنیان

نارضایتی شرکت های فناور از نحوه ارزیابی محصولات دانش بنیان

نارضایتی شرکت های فناور از نحوه ارزیابی محصولات دانش بنیان درماههای اخیر روال ارزیابی محصولات دانش بنیان با رویکرد حذف محصولات فناور و هایتک نارضایتی شرکت های فناور را به دنبال داشته و پیش بینی می شود ادامه این روند مهاجرت شرکت های فناور را رقم بزند. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در تبیین شعار سال

نارضایتی شرکت های فناور از نحوه ارزیابی محصولات دانش بنیان

درماههای اخیر روال ارزیابی محصولات دانش بنیان با رویکرد حذف محصولات فناور و هایتک نارضایتی شرکت های فناور را به دنبال داشته و پیش بینی می شود ادامه این روند مهاجرت شرکت های فناور را رقم بزند.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در تبیین شعار سال ۱۴۰۱ و سخنرانی نوروزی ایشان بر تمرکز جدی تر در تحکیم بنیان‌ها و زیرساخت ها در مسیر رسیدن به خودکفایی بیشتر در عرصه اقتصادی ایران اسلامی و مقوله تولید دانش بنیان را زیرساخت اصلی تحقق این هدف والا در قرن حاضر عنوان کردند.

یکی از الزامات تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین، استفاده از توانمندی پژوهشگران و اساتید دانشگاه های کشور است و شرکت های دانش بنیان، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری را دنبال می کنند.

برای ارزیابی شرکت های دانش بنیان معیارهای مختلفی تعریف شده است که با سطح بندی نوع دانش بنیان و میزان پیچیدگی محصول و غیر قابل کپی برداری و جدید بودن از معیار های اصلی و اساسی این ارزیابی ها است. ولی با توجه به روال ناصحیح و بدسلیقه گی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نوع ارزیابی شرکت های دانش بنیان علاوه بر تاثیر گذاری در روند تولید و تجاری سازی محصول، شرکت را با مشکلات عدیده روبرو می کند.

برای ایجاد اشتغال و تولید و تجاری سازی یک محصول فناور لازمه حمایت های مادی و معنوی بخش های دولتی می باشد که تمرکز صندوق ها و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر روی شرکت های دانش بنیان است و باید تعداد این شرکت ها با توجه به نیاز صنعت و جامعه افزایش یابد. اخیرا کارگزاری هایی برای ارزیابی این شرکت ها توسط معاونت ایجاد شده است که با توجه به نمونه محصول جدید با تکنولوژی بالا و تایید علمی و ثبت اختراع با چاپ مقالات در مجلات معتبر علمی و فرایند تولید نمونه آزمایشگاهی و دارای انواع تاییدیه های معتبر اقدام به رد محصول می نمایند. صاحبان این طرح ها از اساتید دانشگاه با رزومه علمی و تحقیقاتی بالا هستند و چندین مورد با توجه به عدم حمایت و ارزیابی ناکارآمد به کشور های همجوار مراجعه کرده و طرح خود را در آن کشور ارایه و تولید نموده اند.

لازم به ذکر است اکثر طرح ها با سرمایه گذاری بخش خصوصی برای تولید و با هدف اشتغال بیش از ۳۰۰ نفر از فارغ التحصیلان و با خرید زمین و سرمایه گذاری کلان اقدام به تولید محصول فناور نموده اند که با وجود محصول با تکنولوژی بالا برای اخذ مجوز دانش بنیان اقدام نموده اند به دلیل ارزیابی ناکارآمد اقدام به رد محصول نموده اند که موجب نارضایتی شرکت های فناور شده است که عدم رسیدگی سریع به این موضوع موجب خروچ سرمایه علمی و اقتصادی از کشور خواهد شد.

دکتر جعفر آقازاده  || عضو پارک علم و فن آوری دانش بنیان استان آذربایجان شرقی

امتیازدهی post

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شش − 5 =