کد خبر : 35623
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳

یکدستی دولت و مجلس از عوامل انشقاق مردم و حاکمیت

یکدستی دولت و مجلس از عوامل انشقاق مردم و حاکمیت
غلامرضا نوری گفت: یکدستی مجلس و دولت، یکی از نقاط انشقاق در جامعه بین مردم و حاکمیت است و باعث می‌شود حرف مردم زمین بماند و این مسئله فاصله ایجاد می‌کند و اعتماد مردم رو به کاهش می‌رود.

به گزارش نگاه، مسائل اقتصادی، مشکلات معیشتی و گرانی‌های سر به فلک‌زده ماه‌های اخیر، عدم‌ثبات قیمت‌ها و تورم بیش از حد، همگی باعث بروز نارضایتی‌های گسترده در جامعه شد. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند مسائل اقتصادی و گرانی‌ها، یکی از عوامل ایجاد اعتراضات اخیر در جامعه بوده است.

 

غلامرضا نوری، نماینده بستان‌آباد در همین خصوص به اقتصاد۲۴ گفت: موضوع اقتصاد و معیشت از اولویت و اهیمت خاصی برخوردار است. این در حالی است که شرایط کشور به نحوی است که معیشت اغلب اقشار جامعه با سختی مواجه است و بنده ریشه این مشکلات و مسائل را در عدم‌اجرای قانون می‌دانم.

 

وی افزود: یکی از قوانین بودجه سال ۱۴۰۱ در خصوص حذف ارز ترجیحی بود، هرچند علی‌رغم مخالفت چندین باره نمایندگان مجلس با حذف ارز ترجیحی، اما برخی افراد یکسری توجیهات بیان کردند که باعث اقناع این موضوع شد، هرچند با شرط و شروطی این اقناع انجام شد.

 

نایب رییس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس تصریح کرد: قرار بود دولت در ازای حذف ارز ترجیحی کالا‌های اساسی، کالابرگ الکترونیکی صادر کند و قیمت‌ها ثابت بماند و از شهریورماه سال ۱۴۰۰ بالاتر نرود. همچنین مقرر شده بود دولت مابه‌التفاوت تمام شده را در پایانه‌های مربوطه به تولیدکنندگان پرداخت کند.

 

وی اظهار کرد: این موضوع چندین مزیت داشت که یکی از آن‌ها این بود که قیمت‌ها افزایش پیدا نمی‌کرد. این در حالی است که حتی قیمت کالا‌هایی که غیرمرتبط با ارز ترجیحی نیز بودند، افزایش قیمت پیدا کردند، در واقع یک جهش قیمتی در کشور صورت گرفت.

 

نوری گفت: از آن‌جایی که در حال حاضر در هشتمین ماه سال هستیم و دولت به اجرای این قانون عمل نکرده، گرانی‌ها و تورم در جامعه رقم خورده است و در حال حاضر مردم با آن، دست به گریبان هستند که این مسئله در بسیاری از موضوعات اجتماعی تاثیرگذار است و آنچه جالب توجه است، این است که احساس می‌شود دولت خیلی برای حل معضلات اقتصادی و معیشتی مردم برنامه جدی و توجه لازم ندارد که این مسئله عجیب به نظر می‌رسد.

 

وی تصریح کرد: معضلات اقتصادی می‌تواند یکی از عوامل زمینه‌ساز اعتراضات اخیر باشد، اما آنچه امروز در جامعه مطرح است، مشخصاً این نیست، ولی یکی از عوامل زمینه‌ساز اعتراضات، بحث‌های اقتصادی بود. بنده این زمینه را در حال حاضر در مجلس نمی‌بینم که علیه دولت به دلیل عدم‌اجرای این قوانین موضع بگیرد، کمااینکه تا الان هم موضع نگرفته است و پس از گذشت هشت ماه از طرف مجلس ندیده‌ام که نسبت به این موضوع، موضع گرفته باشد.

 

نماینده بستان‌آباد یادآور شد: بنده در جلساتی که با رییس‌جمهور داشتم و حتی در مصاحبه‌ها این مسئله را مطرح کردم، اما فعلاً در حال حاضر این فضا را در مجلس نمی‌بینم که مثلاً سوالی از رییس‌جمهور در این زمینه طرح شود که چرا قانون بودجه اجرا نمی‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: بنده این فضا را احساس نمی‌کنم، چراکه هنوز رفاقت سیاسی بر این موضوعات، می‌چربد. اما در این بین مردم آسیب می‌بینند و این یکدستی مجلس و دولت، یکی از نقاط انشقاق در جامعه بین مردم و حاکمیت است و باعث می‌شود حرف مردم زمین بماند و این مسئله فاصله ایجاد می‌کند و اعتماد مردم رو به کاهش می‌رود. همچنین انشقاق را بیشتر می‌کند و سرمایه اجتماعی که همان مردم هستند را از بین می‌برد.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نه + 9 =