کد خبر : 1640
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۸:۲۳

حوزه و دانشگاه دارای منبع واحدی هستند/ دشمن در تلاش برای تربیت طلاب سکولار و ضد دین است

حوزه و دانشگاه دارای منبع واحدی هستند/ دشمن در تلاش برای تربیت طلاب سکولار و ضد دین است

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه نباید حوزه و دانشگاه را از هم جدا کنیم، گفت: همه ما دانشگاهی هستیم و از اهداف استعمار بود که به نام علم، دین را از دانشگاه گرفته و به نام دین نیز علم را از حوزه بگیرد، در حالی که حوزه و دانشگاه مجموعه‌ای یگانه بوده

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه نباید حوزه و دانشگاه را از هم جدا کنیم، گفت: همه ما دانشگاهی هستیم و از اهداف استعمار بود که به نام علم، دین را از دانشگاه گرفته و به نام دین نیز علم را از حوزه بگیرد، در حالی که حوزه و دانشگاه مجموعه‌ای یگانه بوده و از یک منبع هستند.

به گزارش نگاه به نقل از ایسنا، آیت‌الله کاظم صدیقی در همایش نقش وحدت حوزه و دانشگاه در تحقق گفتمان انقلاب اسلامی، ضمن تبریک به مناسبت میلاد با سعادت نبی اکرم(ص) اظهار کرد: تمامی آفریده‌ها و کائنات خداوند سوژه های علمی برای بشر بوده و همانند مدرسه و کتابی است.

وی ادامه داد: تمامی موجود و خلایق الهی در واقع کلام الهی بوده، از این رو هفت آسمان باید جولانگاه بشر باشد که مصداق این هفت آسمان، همان وجود انسان است در نتیجه بشر باید از نفس خویشتن به شناخت برسد.

وی اظهار کرد: معارف بشری بر چهار مورد هستی‌شناسی، خودشناسی، هدف شناسی و دشمن شناسی، استوار است و باید به تبع این موارد دریابد که برای چه به دینا آمده و چه اهدافی دارد، از این رو هرکاری که می‌کند نباید بی‌هدف باشد.

آیت‌الله صدیقی با تاکید بر دشمن شناسی انسان، یادآور شد: این موضوع، لازمه زندگی انسان بوده و بدون آن زندگی انسان عقلانی نیست، از این رو انسان همواره باید دشمن خود را بشناسد، و  باید این چهار مورد راه‌های معرفت را در مجموعه جهان آفرینش پیدا کرده و هضم کند تا به مقام عالمیت برسد.

وی با تاکید بر اینکه، انسان موجودی الهی است و باید مظهر خدا شود، گفت: مقصد اعلا برای انسان رسیدن به خداست که مسیر مقصد اعلا و رسیدن به خدا در علم نهفته است. تمامی علم‌های موجود در دنیا اعم از ستاره شناسی، دارو شناسی، فیزیک و… انسان را به خدا می‎رساند.

وی با اشاره به اینکه کتاب الله تنها قرآن کریم نیست، بیان کرد: تمامی کاینات دنیا و مخلوقات اهلی جلوه‌ای از خداوند بوده و در حقیقت کتاب الهی است، انسان نیز کلمة‌الله بوده و ستارگان، گیاهان، حیوانات و تمامی عالم هستی مقدس است، از این رو دانشگاه که فعالیت‌هایش در حوزه‌ی کشف موجودات و عالم هستی است در واقع با کلام‌الله سر و کار دارد.

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه بالاترین معرفت این است که انسان بدون وضو کاری نکند، تشریح کرد: عالم خانه‌ی خداست و تمامی کائنات نیز کلمات الله و کتاب الله هستند، از این رو انسان باید با قداست با کائنات خدا برخورد کند.

وی با اشاره به اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه تاکید کرد: دانشگاه باید همانند گذشته در حوزه قرار بگیرد، چرا که سابقا دانشگاه در بطن حوزه بود، ابن‌سینا، راضی، ابوریحان بیرونی و… جزو مفاخر علمی عالم‌اند و در زمان این دانشمندان خطی بین حوزه و دانشگاه وجود نداشت؛ دانشگاه در دل حوزه بود باید به جایگاه اصلی خود برگردد و بین حوزه و دانشگاه تقسیم کار شود.

وی با اشاره به لزوم حرکت اجتهادی در ادارات، صدا و سیما و… اضافه کرد: امروز سیاست ما، مدیریت ما، ادارات ما و… نیازمند برخورد اجتهادی هستند، حوزه باید در تربیت مدرس نیز مجتهدانه وارد شود؛ چرا که ما در جای جای قوانین و حیات اجتماعی به فقه نیاز داشته و مهم‌تر از آن نیز به اخلاق و فکر نیز نیاز داریم.

آیت‌الله صدیقی با تاکید بر وحدت حوزه و دانشگاه و تقسیم کارها، بیان کرد: امروز حوزه به تنهایی نمی‌تواند در تمامی بخش‌ها تخصص داشته باشد، از این رو نیاز است که حوزه  و دانشگاه در مسیری واحد حرکت کنند.

وی با تاکید بر اینکه امروز وحدت اهمیت دارد، یادآور شد: باید در این راستا حوزویان و دانشگاهیان تلاش کرده و در جهت این وحدت حرکت کنند، چرا که این وحدت نتایج و برکات فراوانی را در پی دارد.

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر نقش انقلاب اسلامی در ترویج معارف دینی و همچنین وحدت حوزه و دانشگاه، اضافه کرد: در برخی از نقاط جهان همانند مصر، لیبی و … نیز حرکات انقلابی گرایانه به وجود آمد، اما همانند انقلاب اسلامی ایران به بار ننشت، چرا که این انقلاب مقدس در مسیر امام‌زمان(عج) قرار دارد و مبنی بر اعتقاد به ولایت فقیه بود که امام خمینی(ره) با آن پرچم انقلاب اسلامی ایران را در جهان جا انداخت.

وی با اشاره به اینکه امروز خون روحانیت و دانشجو به هم آمیخته شده است، یادآور شد: دشمن در جریان فتنه ۸۸ و فتنه ۷۸ در تلاش بود که دانشگاه را در مقابل روحانیت و دین نشان دهد، اما به لطف خداوند همین دانشگاهیان در مقابل توطئه‌ی دشمن ایستاده و نقشه‌های شومشان را بر ملا کردند.

وی با تاکید بر اینکه حوزه و دانشگاه باید با اعتقاد و ایمان در کنار هم قرار گرفته و وحدت ایجاد کنند، خاطرنشان کرد:  دو مجموعه‌ی مقدس  باید با اعتقاد و ایمان در کنار هم قرار بگیرند.

آیت‌الله صدیقی تاکید کرد: برخی از دانشجویان تشنه‌اند و به دنبال طلبه‌ای هستند که سفره‌ی دلشان را برای او باز کنند، از این رو روحانیون و علما باید به این نیاز دانشگاه توجه کرده و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

وی با اشاره به تلاش‌های دشمن در جهت ضربه زدن به جوامع اسلامی، گفت: بمباران ماهواره‌ای، تضعیف اخلاق و علم زدایی و… از جمله توطئه‌ی دشمن است، دشمن نه تنها در تلاش برای جدا کردن حوزه و دانشگاه بوده بلکه در تلاش است که با نفوذ به قلب حوزه و  دانشگاه، طلاب سکولاری و ضد دین تربیت کند و همچنین دانشگاهیان را نیز از مسیر اصلی خود خارج کند.

امتیازدهی post

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 2 =